EGLUTĖ PAS IVANOVUS

Aleksandr Vvedenskij

Režisierius Jonas Vaitkus

Dviejų dalių muzikinis spektaklis

 

2 val. 35 min.
Premjera – 2012 01 14

20

/12

penktadienis

18:30

21

/12

šeštadienis

18:30

22

/12

sekmadienis

18:30

Spektaklis 2013 m. pelnė keturis „Auksinio scenos kryžiaus" apdovanojimus už geriausią metų režisūrą, scenografiją, muziką ir pagrindinio Auklės vaidmens atlikimą.

Kūrybinė grupė

Režisierius – Jonas Vaitkus

Scenografas ir kostiumų dailininkas – Jonas Arčikauskas

Kompozitorius – Algirdas Martinaitis

Choreografė – Leokadija Dabužinskaitė

Režisieriaus padėjėjas – Gelena Ivaškevič / Nadežda Pereverzeva

Režisieriaus asistentė – Leokadija Dabužinskaitė

Pjesę į lietuvių kalbą titrams vertė – Sigitas Parulskis

EGLUTĖ PAS IVANOVUS EGLUTĖ PAS IVANOVUS EGLUTĖ PAS IVANOVUS EGLUTĖ PAS IVANOVUS EGLUTĖ PAS IVANOVUS EGLUTĖ PAS IVANOVUS

Prieššventinės vaikų maudynės pasiturinčių inteligentų šeimoje netikėtai liaujasi auklei stvėrus kirvį ir nukirsdinus vieną iš globotinių. Istorija pasibaigia taip pat netikėtai, kaip ir prasidėjusi – po virtinės absurdiškų mirčių pjesėje pritrūksta personažų. Štai tokį žymaus rusų absurdisto Aleksandro Vvedenskio siužetą žiūrovams siūlo režisieriaus Jono Vaitkaus spektaklio kūrybinė grupė.

 

Pjesėje tvyro absurdu alsuojantis Šv. Kalėdų laukimas, blaškosi karikatūriška patina paženklinti personažai. Alogizmų, naivumo bei siaubo derinyje esti ir žiupsnis sakralumo. Paradoksalios poezijos, metafizikos bei lingvistinių žaidimų sankirtoje nesąmonė tampa reikšmingesnė už sąmonę, fragmentacija – už vientisumą.

 

Norint geriau suprasti A. Vvedenskio pjesę svarbu prisiminti, kad oberiutų (1927 m. A. Vvedenskis kartu su poetu Daniilu Charmsu įkūrė literatūrinę teatrinę grupę OBERIU) estetikos principas – atsisakyti mėgdžioti realybę. Tikroviškumo kultą, kurį sukūrė senoji, o vėliau perėmė sovietinė dramaturgija, oberiutai griežtai neigė („nėra nieko melagingesnio nei tikroviškumo mėgdžiojimas“). Pjesės pagrindas – „kalėdinio pasakojimo“ žanras. Siužetas apjungia rusų kalėdinį pasakojimą ir sovietinių laikų naujametę eglutę. Po spalio perversmo švęsti Kalėdas, kaip svarbų tikintiesiems įvykį, buvo uždrausta; puošti naujametes eglutes buvo leista tik nuo 1937-ųjų. Krikščioniškojo stebuklo laukimą pakeitė tikėjimas „šviesia ateitimi“. Pjesė „Eglutė pas Ivanovus“ diskredituoja tokios ateities, kaip komunizmo, nemirtingumo idėją. A. Vvedenskio kūrinys – ne vien XX a. 3–4 dešimtmečių gyvenimo ir kultūros atspindys, jis apima platesnį spektrą: praėjusių dešimtmečių literatūrą, požiūrį į istoriją ir kultūrą, įsigalėjusių žmogėdriškų idėjų aspektą, idėjų, tapusių faktais ir nulėmusių realybės vystymąsi.

 

///

 

A. Vvedenskis kartu su bendraminčiu D. Charmsu 1925 m. savo eiles publikavo futuristų rinkiniuose, o 1927 m. įkurta literatūrinė teatrinė grupė OBERIU (Realaus meno sąjunga, ОБЭРИУ – Объединение Реального Искусства) poetine išraiška pranoko daugelį senųjų literatūros korifėjų; kaip dramaturgai jie aplenkė Europos absurdo teatrą 40-čia metų iki jo atsiradimo Prancūzijoje. Tuo metu A. Vvedenskis su bendraminčiais (Zabolockis, Oleinikovas, Druskinas, Lipavskis, Malevičius, Filonovas) dirbo garsiuose to laikotarpio žurnaluose vaikams. Išleisti kolektyvinį rinkinį nepavyko, tad grindinė OBERIU viešo egzistavimo forma buvo performansai. Mieste iškabindavo absurdiškas afišas, o pačius performansus pokštaujanti komuna palydėdavo filmų peržiūromis, magijos triukais ir net cirko numeriais. Publikos reakcija būdavo labai įvairi – nuo susižavėjimo iki pasipiktinimo.

 

„Vaitkus šįkart konkretizuoja savąjį daugybę kartų pasirašytą pasaulio idiotizmo manifestą.“ (Šarūnė Trinkūnaitė)

 

„Režisierius J. Vaitkus sumaniai pasinaudojo A. Vvedenskio pjesės aplinkybėmis ir, regis, papasakojo ne tiek istoriją apie jaunai vulgariai merginai Soniai Ostrovai kirviu galvą nukirtusią Auklę, o pastatė spektaklį apie Rusų dramos teatrą. Ir apie tai, ko neįmanoma išvengti ne tik gyvenime, bet ir teatre. Apie mirtį, gimimą, naujos gyvybės atsiradimą. Apie trupės kartų kaitą ir naują žiūrovą.“ (Andrius Jevsejevas)

 

///

 

Aleksandr Vvedenskij (1904–1941) – gimė Sankt Peterburge inteligentų šeimoje. Dar gimnazijoje pradėjo kurti eiles. Studijavo teisę, lankė paskaitas Rytų fakulteto kinų skyriuje. 1931 m. buvo įskųstas ir suimtas kartu su kitais oberiutais, 1932 m. ištremtas į Kurską (ten kurį laiką gyveno kartu su D. Charmsu), vėliau gyveno Vologdoje, Borisoglebske. 1941 m. rugsėjo 27 d. vėl buvo suimtas ir apkaltintas „kontrrevoliucine agitacija“. Artėjant vokiečių kariuomenei buvo išvežtas etapu iš Charkovo į Kazanę, bet pakeliui mirė nuo ligos (1941 m. gruodžio 20 d.). Kur A. Vvedenskis palaidotas – nežinoma.

 

Jonas Vaitkus (g. 1944 m.) – teatro ir kino režisierius, teatro pedagogas, Lietuvos Nacionalinės premijos ir daugelio kitų premijų laureatas. J. Vaitkus sukūrė arti šimto dramos spektaklių, operų Lietuvoje ir užsienyje, yra režisavęs kino filmų. J. Vaitkaus teatro estetika, braižas visad atpažįstamas, režisūra išsiskiria griežta struktūra, atviru teatrališkumu, ekspresija, poetiškumu, žanrinių, stilistinių priemonių įvairove, jo spektakliuose ryškūs žmogaus prigimties, politiniai ir socialiniai akcentai.

 

///

 

Koks miškas nuostabus, sniegai balčiausi.

Pašlovinkit ratus, jie patys apvaliausi.

Kamienai kinkiniuos be žado lėks.

Ir posūniai už juos kaip angelai pažviegs.

Taigi rytoj Kalėdos, ir mes, netikę žmonės,

jas sveikinsim priėdę nežemiškų malonių.

Nuo sosto Dievas žiūri, drovi jo šypsenėlė.

„Ak, – dūsauja Dievulis, –

Tu, liaudie, našlaitėle.“

(Medkirčių himnas iš A. Vvedenskio pjesės „Eglutė pas Ivanovus“. Iš rusų kalbos vertė Sigitas Parulskis.)

 

Spektaklis rodomas rusų kalba su lietuviškais titrais

 

Spektaklio anonsą galite peržiūrėti paspaudę ČIA

 

Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Recenzijos,
atsiliepimai,
interviu

Rūta Šetikaitė

J. Vaitkus. Requiem cirko triumfui


Daiva Šabasevičienė

Eglutė pas Vaitkų, Martinaitį ir Arčikauską

 

 

Andrius Jevsejevas

Eglučių tradicija laidojama pas Ivanovus?

 

 

Jūratė Visockaitė

Nukirsta galva, kelinta valanda, ponia

 

 

Šarūnė Trinkūnaitė

Kalėdos Jono Vaitkaus Neverlande

 

Vaitkaus miuziklas kruvinam šimtmečiui
 

 

 

 


 

 

Spektaklyje vaidina


Apaštalai: Aleksandr Agarkov, Viačeslav Lukjanov, Vladimir Serov, Maksim Tuchvatulin

Auklė – Valentin Novopolskij

Petia Perovas, 1-metis berniukas – Sergej Zinovjev

Nina Serova, 8-metė mergaitė – Valentina Lukjanenko

Varia Petrova, 17-metė mergaitė – Larisa Popova

Volodia Komarovas, 25-erių metų berniukas – Artūras Aleksejevas

Sonia Ostrova, 32-jų metų mergaitė – Edita Gončarova

Miša Pestrovas, 76-erių metų berniukas – Jurij Ščiuckij

Dunia Šustrova, 82-jų metų mergaitė – Vera Stasenia

Šuo Vera – Inga Maškarina / Jevgenija Karpikova

Policija: Anžela Bizunovič, Valentinas Krulikovskis

Virėjas – Jurij Ščiuckij

Kambarinė Nijolė Kazlauskaitė

Fiodoras, medkirtys – Dmitrij Denisiuk

Medkirčiai: Telman Ragimov, Aleksandr Kanajev, Artur Svorobovič

Žirafa – Jevgenija Rusakova

Vilkas – Valentin Kirejev / Igoris Abramovičius

Liūtas – Valentinas Krulikovskis

Kiauliškas paršelis – Jelena Juščenko

Puzyriova-motina – Jevgenija Gladij

Puzyriovas-tėvas – Vladimir Dorondov

Raštininkas – Anžela Bizunovič

Apskrities viršininkas – Nikolaj Antonov

Gydytojas – Valentin Kirejev / Igoris Abramovičius

Sanitaras – Telman Ragimov

Tarnaitė – Jelena Juščenko

Sekretorius – Anžela Bizunovič

Teisėjai: Tatjana Genzel, Vidmantas Fijalkauskas, Laima Košytė

Tarnai, kareiviai, bepročiai, karstadirbys, lotynų ir graikų kalbų mokytojai: Jelena Bogdanovič, Liuda Gnatenko, Jevgenija Karpikova, Ruslan Kižajev, Laima Košytė, Jekaterina Makarova, Aleksandra Metalnikova, Jelena Orlova, Telman Ragimov, Vera Stasenia, Juliana Volodko, Nikolaj Malov, Viktorija Aliukonė-Mirošnikova

Vaikas, grojantis fortepijonu – Povilas Bernotas

Dirigentas – Vytautas Lukočius / Valentinas Krulikovskis

EGLUTĖ PAS IVANOVUS EGLUTĖ PAS IVANOVUS EGLUTĖ PAS IVANOVUS

Vladimir Gurfinkel

skaityti

Vladimir Gurfinkel

skaityti

Vladimir Gurfinkel

skaityti


grįžti atgal